Titulek
Z činnosti papeže Františka
výtah z www.radiovaticana.cz
 
Výpis z RadioVaticana.cz
 
Papež k italským fotbalistům: Buďte hlavně lidmi, až poté sportovci
Vatikán. Den před závěrečným zápasem Italského poháru (Coppa Italia) přijal papež František mužstva AC Milán a Juventus FC, která se v sobotu večer (21. 5. 2016) utkají na římském Olympijském stadionu. Jak papež řekl v úvodu, dnešní setkání je pro něj příležitostí, aby ocenil sportovní nadání i pěkné tradice obou fotbalových klubů a zároveň kopanou jako takovou.
”Myslím zejména na mnohé fanoušky, zvláště mladé, kteří vás se sympatiemi sledují. Přitahujete pozornost těchto lidí, kteří vás obdivují – jste proto povoláni k tomu, aby ve vás spatřovali lidské vlastnosti sportovců, usilujících o svědectví ryzích hodnot sportu.”
Úspěch družstva totiž závisí na mnoha ctnostech – souladu, oddanosti, přátelství, dialogu a solidaritě, pokračoval Petrův nástupce. Tyto duchovní hodnoty se mění ve sportovní, a tím ještě více vyzdvihují skutečný účel sportu, který často bohužel poznamenávají negativní jevy.
”Jde jednoduše o to, aby každý z vás byl v prvé řadě člověkem a teprve potom fotbalistou. Člověkem, který má své klady a zápory, ale především má svědomí, o kterém doufám, že do něj neustále vnáší světlo vztah k Bohu.”
Snažte se, aby člověk a sportovec žili mezi sebou v harmonii, nabádal papež hráče milánského a turínského fotbalového klubu a poradil jim, aby se čas od času vžili do postoje amatérských hráčů a vrátili se tak ke zrodu svých družstev. “Buďte šampiony ve sportu, ale hlavně se stávejte vítězi v mistrovství života!”, vyzýval papež na závěr.
”A bez obav, klidně a vyváženě, ukazujte světu morální a náboženské principy, kterými se řídí váš život.”
Kéž může být kopaná pozitivním poselství pro celou společnost, loučil se papež s italskými hráči.
 
Papežský diplomat: o obchodu se zbraněmi se na mírových jednáních mlčí
Vatikán. Skryté, ale mocné zájmy zbrojního průmyslu jsou hlavní překážkou na cestě k míru – říká jeden z nejzkušenějších papežských diplomatů. Arcibiskup Silvano Tomasi reprezentoval 13 let Svatý stolec při úřadech OSN v Ženevě. Příští týden bude jedním z členů vatikánské delegace na humanitárním summitu v Istanbulu. Tři dny před jeho zahájením arcibiskup Tomasi v rozhovoru s Vatikánským rozhlasem poukazuje na hlavní hybnou sílu současných válek a konfliktů:
„O obchodu se zbraněmi se během mírových politických jednání vůbec nediskutuje. Export zbraní je podstatným prvkem hospodářství v mnoha zemích. A ekonomické zájmy, jakkoliv se o nich otevřeně nemluví, rozhodují o průběhu jednání a mají větší vliv na politické postoje než veřejné deklarace. Je nutné ptát se, kde má původ tento postup. Na jedné straně se navenek, veřejně mluví o míru, o koordinaci činností směřujících k harmonickému soužití, a na druhé straně jsou konkrétní, reálné zájmy, prodej zbraní a peníze na zbrojení, kterými disponují The Lords of the war – páni války - buď k vlastním cílům anebo k uskutečňování zájmů podsouvaných jinými zeměmi.“
 
Papež František: Ježíš nesmlouvá o pravdě - ale je milosrdný
Vatikán. Hlásání Boží pravdy se nikdy nemá oddělovat od pochopení pro lidskou slabost. Ježíš tomu učí v evangeliu a papež František na to dnes poukázal při mši svaté v Domě svaté Marty v komentáři k perikopě, v níž Ježíš rozmlouvá s farizeji o cizoložství. Kristus překonává lidské pojetí, které by chtělo redukovat Boží pohled na „kazuistickou rovnici“.
Farizeové a zákoníci chtějí nastražit na Ježíše léčky, aby mohli vyjít do protiútoku, podlomit jeho autoritu a morální kredit, kterému se těší mezi lidmi. O jedné z nich mluví dnešní evangelium (Mk 10,1-12), v němž se farizeové ptají, zda je dovoleno rozvést se se ženou. Papež František mluví v té souvislosti o léčce kazuitiky, nastražené „malou skupinkou osvícených teologů“, přesvědčených, že „mají veškeré poznání a moudrost Božího lidu“. Ježíš z této nástrahy vychází tak, že poukáže „k plnosti manželství“. Podobně to udělal už v minulost se saduceji, připomíná papež, ohledně ženy, která měla sedm manželů. Ježíš odvětil, že při vzkříšení nebude ženou nikoho, protože v nebesích se nežení a nevdává. Tehdy, poznamenal papež, Kristus odkazoval k eschatologické plnosti manželství. S farizeji poukazuje na harmonickou plnost stvoření: „Bůh je stvořil jako muže a ženu“ a „ti dva budou jedno tělo“.
„Nejsou už dva, nýbrž jsou jedno tělo. A tedy člověk nerozlučuj to, co Bůh spojil. Jak v případě levirátu tak v tomto případě mluví Ježíš z pozice tvrdé, zdrcující pravdy – protože pravda je taková! - Vždy vychází z plnosti! Ježíš nikdy nesmlouvá o pravdě. Oproti tomu tato malá skupinka osvícených teologů vždy o pravdě smlouvala, snižovala ji na kazuistiku. Ježíš o pravdě nesmlouvá. Toto je pravda o manželství, žádná jiná.“
Avšak Ježíš – pokračoval papež František – je tak milosrdný a tak veliký, že nikdy nezavírá bránu hříšníkům. Neomezuje se proto na hlásání Boží pravdy, ale ptá se farizeů, co ustanovil Mojžíš v zákoně. A když farizeové odvětí, že v případě cizoložství je dovoleno napsat „rozlukový lístek“, Kristus odpovídá, že tato norma byla ustanovena „pro tvrdost vašeho srdce“. Ježíš totiž vždy rozlišuje mezi pravdou a „lidskou slabostí“, nesnaží se slovíčkařit – vysvětluje papež František:
„V tomto světě, v němž žijeme, v této kultuře provizorního, je tato existence hříchu velice silná. Když však Ježíš připomíná Mojžíše, říká nám: «Ovšem, je tu tvrdost srdce, je tu hřích, něco se ale dá dělat: odpuštění, porozumění, doprovázení, začleňování, rozlišování v těchto případech... Ale přesto... pravda není nikdy na prodej!» A Ježíš je s to vyslovit tuto tak velikou pravdu a zároveň mít veliké pochopení pro hříšníky a pro slabé.“
Ježíš nás tedy učí dvěma věcem: pravdě a porozumění, tomu, co „osvícení teologové“ nedokáží, protože uvízli v pasti matematických rovnic, v uvažování typu „je to možné – není to možné“ a nejsou tedy schopni rozevřít širší horizonty ani lásku pro lidskou slabost. Stačí pohlédnout na „jemnost“, s níž jedná Ježíš s cizoložnicí, která má být kamenovaná: „Ani já tě neodsuzuji. Jdi a už nehřeš,“ uzavírá papež František:
„Kéž nás Ježíš naučí, abychom srdcem velmi lnuli k pravdě, a zároveň měli v srdci velké pochopení a doprovázení pro všechny naše bratry, kteří jsou v těžkostech. Toto je dar, to nás učí Duch svatý a nikoli oni osvícení učenci, kteří k tomu, aby nás mohli učit, potřebují zredukovat Boží plnost na kazuistickou rovnici. Kéž nám Pán dá tuto milost.“
 
Ověřit XHTML 1.0 Strict Ověřit CSS!